TANTÁRGYLEÍRÁS
2023/2024. tanév
2. félév
A tantárgy neve: Demokráciaelméletek és a nemzetközi demokratizálódás folyamata
A tantárgy kreditértéke: 5 |
|
A tantárgy besorolása: kötelező |
|
A tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): Dr. Berényi Zoltán, oktató, egyetemi docens |
|
A tantárgy oktatásába bevont oktató(k), (név, beosztás, tud. fokozat): Dr. Berényi Zoltán, oktató, egyetemi docens |
|
A tanóra típusa: ea. / szem. / gyak. / konz. és óraszáma: 45 az adott félévben |
|
A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): |
|
A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): 4. |
|
Előtanulmányi feltételek (ha vannak): - |
|
Tantárgyleírás: |
|
A kurzus során a globális szintéren lejátszódó demokratizálódási folyamatot vizsgáljuk meg.
Témakörök:
Elemzési keretrendszer: a demokratizálódás terminológiája és magyarázó tényezők A demokratizálódást magyarázó elméletek főbb típusai: a modernizációs iskola A demokratizálódást magyarázó elméletek főbb típusai: a tranzicionista iskola A demokratizálódást magyarázó elméletek főbb típusai: a strukturalista iskola Demokratizálódás a “hosszú 19. században” - 1760-1919 A modern demokráciák válsága - 1919-1945 Demokráciák Nyugat- és Dél-Európában - 1939-1989 Demokrácia az USA-ban 1945 után napjainkig Demokrácia Ázsiában - I. - Miért tért el egymástól Kína és India politikai fejlődése Demokratizálódás Ázsiában - II. - Dél-Korea és Tajvan Demokratizálódás Közép-Kelet Európában Demokratizálódás Oroszországban Demokrácia és gazdasági átalakulás Kelet-Európában
|
|
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
|
Kötelező irodalom: Bayer József – Boda Zsolt (szerk.) (2009): A rendszerváltás húsz éve: változások és válaszok. L'Harmattan, Budapest. Ajánlott irodalom: D., Held (1996). Models of Democracy, Cambridge: Polity Press D. Potter, D. Goldblatt, M. Kiloh, P. Lewis (eds.) (1997) Democratization ISBN: 9780745618159 S. P., Huntington, (1991). The Third Wave: Democratization in the Late Twentieth Century, Norman: University of Oklahoma Press Rueschmeyer, D., Stephens, E. and Stephens, J. (1992). Capitalist Development and Democracy, Cambridge, Polity Press Rustow, D. (1970). Transitions to Democracy, Comparative Politics, vol2. Pp. 337-63. |
|
Vizsgára bocsátás feltételei: A kurzus anyagának elsajátítása. Az órákon való rendszeres és aktív részvétel, a kurzus e-tananyagában ismertetett ismeretanyag elsajátítása, a kiadott szakirodalom elolvasása a jegy megszerzésének feltétele. A kurzus anyagát tartalmazó teljes e-tananyag a Debreceni Egyetem e-learning rendszerébe való belépés után, a kurzus oldalán található utasításokat követve érhető el. Az órákon való részvétel kötelező, maximum 3 igazolt hiányzás megengedett.
Értékelés (félévközi ellenőrzések formája, év végi értékelés módja): kollokvium, online szóbeli vizsga -----
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
|
|
Tudás
„Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, alapos történeti ismeretekkel bír, érti a közgondolkodásnál mélyebb összefüggéseket. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik” „Elsajátította a politikatudomány alapvető fogalmait és a politikai elemzés tudományos módszereit” „Ismeretei birtokában értelmezni tudja a politika konfliktusos folyamatait, a pártok és érdekszervezetek tevékenységét, elemezni tudja a választásokat és a politikai döntéshozatali folyamatokat” „Rendszeres elméleti ismeretekkel rendelkezik a politikai tevékenység legfontosabb összetevőiről, ismeri a politika eszmetörténetét, az alapvető politikai elméleteket és ideológiákat” „Tisztában van a döntéshozatali folyamatok komplexitásával” „Tájékozott a politikai kultúra és tradíciók szerepéről”
képességek
„A politológus érti és használni képes szakterületének jellemző online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven” „Képes a politikai folyamatok tárgyszerű elemzésére és értelmezésére, a politikai információk értékelésére” „Képes politikai szakértői, elemzői feladatok ellátására” „Képes a politikai problémák azonosítására, a döntéshozatali alternatívák értékelésére”
attitűd
„Elkötelezett a jogállam és demokrácia, a társadalmi egyenlőség eszméi iránt” „A politológus számára fontos a tárgyilagosság és a tolerancia, hogy a politika konfliktusos folyamataiban kellőképp eligazodjon” |
A tantárgy tematikája a félév során változhat
- Oktató: Dr. Berényi Zoltán