Tisztelt Hallgatók!
A mellékletben találhatóak a tananyagok.
Az alábbi linken találhatóak a kerettantervek:
https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettantervek_sni_tanulok
A félév során elvégzendő feladatok:
- ZH (lásd a csoportbeosztás mappát)
-
Beadandó dolgozat készítése kötelező, amelyet a hallgatónak a kiválasztott ZH-időpontban kell bemutatnia.
Megjegyzés:
A tervezet elkészíthető egyénileg vagy párban az általam megadott témakörök valamelyikében.
Fontos, hogy a dolgozat tartalmát szóban is ismerjék (kívülről tudják), mivel személyesen be kell mutatni és el kell hozni a tervezetet (szemináriumi órákon a tornateremben), továbbá a ZH napjáig fel kell tölteni az e-learning rendszerbe is.
A feladat: óraterv készítése tanulásban akadályozott és/vagy értelmileg akadályozott gyermekek számára, a hallgató szakjának megfelelően. - Tervezet feltöltési határideje: 2025 a ZH megírásának napjáig
Ha a hallgató (párban is lehet) két szakos, választhat:
-
-
vagy minden szakjához külön óratervet készít,
-
vagy egy közös óratervet ír meg differenciáltan.
-
A differenciálás jelöléséhez:
-
-
a tanulásban akadályozott gyermekeknek szánt részeket kék színnel,
-
az értelmileg akadályozott gyermekeknek szánt részeket piros színnel kell megkülönböztetni.
-
A tanítási óratervezet szempontjai:
Bevezető részben:
- játék tervezése (játék leírása)
- Gimnasztikai feladatok (10 db, kézzel rajzolva, szaknyelvvel leírva) Lásd: minta
Fő rész
1. Gyakorlatok, feladatok
A kerettanterv előírásaihoz igazodva, az egyéni képességeket figyelembe véve egy választott témát kell beépíteni a tervezetbe.
Elsősorban olyan feladatok javasoltak, amelyek motoros képességfejlesztő (állóképesség, erő, gyorsaság, egyensúly, ritmusképesség, kinesztetikus mozgás, testkép testfogalom, testséma, téri tájékozódás, ízületi mozgékonyság+ kognitív, kommunikáció, szocializáció stb képességfejlesztő hatással bírnak.
A következő témakörök közül lehet választani:
Fejlesztési tartalmak / témacímek óratervhez
-
Ugróiskola – ritmus és téri tájékozódás fejlesztése
-
Labdadobás célba – szem-kéz koordináció és koncentráció erősítése
-
Kúszás–mászás akadálypályán – erő, állóképesség és térbeli orientáció fejlesztése
-
Zenére lépegetés és taps – ritmusérzék és figyelem fejlesztése
-
Egyensúlyozás karikán, vonalon – testséma és egyensúly fejlesztése
-
Páros labdapattogtatás – szociális készségek és gyorsaság fejlesztése
-
Tárgyak szín szerinti válogatása futás közben – kognitív és motoros integráció
-
Erő és kinesztetikus érzékelés
-
Testtartás utánzás (állatok mozgása) – testkép, testséma és kreativitás fejlesztése
-
Székfoglaló mozgásos változata – gyorsaság, reakcióképesség és szabálytudat
-
Mozgásos tevékenységek Hullahopp karika segítségével – ízületi mozgékonyság és egyensúly fejlesztése
-
Zászló- vagy kendőlengetés ritmusra – mozgáskoordináció és figyelem
-
Pókjárás és rákjárás – erő, állóképesség és testséma erősítése
-
Lufi játék: ne essen le! – reakcióidő, gyorsaság és társas interakció fejlesztése
-
Kézfogós vonatozás – téri tájékozódás, ritmus és közösségi élmény
-
Mozgásos memóriajáték (képkártyák + mozdulat párosítása) – kognitív és motoros fejlesztés
-
Kéz–láb koordinációs gyakorlatok (pl. taps + lábemelés) – kinesztetikus mozgás és figyelem
-
Egyensúlyozás tárggyal (babzsák fejjel vagy kézzel) – koncentráció és testtartás fejlesztése
-
Közös tánc egyszerű koreográfiával – ritmus, szociális készség és örömérzés
Mozgásos szituációs játék (pl. bolt, állatkert) – kommunikáció, szocializáció és testséma fejlesztés
Megjegyzés: A táblázat tartalmazza a célt, eszközt, feladatot és a differenciálást (tanulásban akadályozott = kék, értelmileg akadályozott = piros).
| Téma | Cél | Eszközök | Feladatleírás | Differenciálás |
|---|---|---|---|---|
| 1. Ugróiskola | Egyensúly, ritmus, téri tájékozódás | Krétával rajzolt pálya / szőnyeg | Sorban ugrás a kijelölt mezőkben | Kék: számolás közben ugrás, Piros: csak páros mezőkbe ugrás |
| 2. Labdadobás célba | Szem-kéz koordináció | Labdák, kosár | Labdák célbadobása távolabbról/közelebbről | Kék: 2-3 dobás, Piros: közelről, nagyobb cél |
| 3. Akadálypálya (kúszás, mászás) | Erő, állóképesség | Karikák, pad, bóják | Akadályok leküzdése sorrendben | Kék: időre teljesítse, Piros: csak kúszás |
| 4. Zenére mozgás | Ritmusérzék, figyelem | Dob, zenelejátszó | Zenére lépegetés, tapsolás | Kék: mozgássor ismétlése, Piros: 1-2 mozdulat utánzása |
| 5. Egyensúlyozás vonalon | Testkép, testséma | Pad, szalag | Vonalon végighaladás | Kék: hátrafelé is végigmegy, Piros: kézfogással halad |
| 6. Pókjárás / rákjárás | Erő, testséma | Szőnyeg, matrac | Gyerekek különböző testhelyzetben közlekednek | Kék: páros versenyben, Piros: lassabban, segítve |
| 7. Lufi játék („ne essen le”) | Reakcióidő, gyorsaság | Színes lufik | Lufit a levegőben kell tartani | Kék: 2-3 lufi egyszerre, Piros: 1 lufi segítve |
| 8. Mozgásos memóriajáték | Kognitív képesség, mozgás | Képkártyák | Képhez mozdulat rendelése | Kék: több kártya kombinálása, Piros: 1-2 kártya utánzása |
| 9. Tárggyal egyensúlyozás | Testtartás, koncentráció | Babzsák, labda | Babzsák fejre helyezve járás | Kék: akadályokkal, Piros: rövid szakaszon |
| 10. Közös tánc | Ritmus, szociális készség | Zenei lejátszó | Egyszerű koreográfia betanítása | Kék: több lépésből álló sor, Piros: 2-3 alapmozdulat |
| 11. Állatutánzó mozgások | Testséma, kreativitás | Képkártyák | Állatok mozgásának utánzása | Kék: önálló utánzás, Piros: pedagógus bemutatja |
| 12. Székfoglaló mozgással | Gyorsaság, reakció | Székek, zene | Székfoglaló játék mozgással | Kék: nagyobb csoportban, Piros: kevesebb székkel |
| 13. Mozgásos tevékenységek Hullahopp karika segítségével | Ízületi mozgékonyság | Hullahopp karikák | Karikában forgás, átbújás | Kék: gyorsabb tempó, Piros: pedagógus segít |
| 14. Zászló/kendőlengetés | Koordináció, figyelem | Színes kendők | Kendőlengetés ritmusra | Kék: páros gyakorlat, Piros: egyéni, lassabb tempó |
| 15. Vonatozás kézfogással | Téri tájékozódás | Nincs | Gyerekek vonatként közlekednek | Kék: irányváltásokkal, Piros: rövidebb útvonalon |
| 16. Guggolás-ugrás ritmusra | Erő, állóképesség | Dob, taps | Guggolásból felugrás ritmusra | Kék: ismétlésszám növelve, Piros: lassabb tempó |
| 17. Páros labdapattogtatás | Gyorsaság, együttműködés | Labda | Párosan pattogtatják a labdát | Kék: meghatározott számig, Piros: kevesebb ismétléssel |
| 18. Mozgásos szituációs játék („bolt”) | Kommunikáció, szociális készség | Játékpénz, tárgyak | Vásárlás mozgással | Kék: szerepcsere, Piros: pedagógus segít szerepben |
| 19. Relaxáció buborékfújóval | Légzés, önkontroll | Buborékfújó | Buborékfújás légzőgyakorlattal | Kék: mély belégzés–kilégzés, Piros: rövid, lassabb fújás |
| 20. Improvizatív mozgás zenére | Kreativitás, önkifejezés | Zene | Szabad mozdulatok kitalálása zenére | Kék: saját mozdulat bemutatása, Piros: pedagógus mozdulat ismétlése |
vagy
Projekt jellegű témák
-
„Mozgás az évszakok körforgásában”
– évszakonkénti mozgásos játékok (tavaszi virágnyitás mozdulattal, nyári vízi játékok, őszi levelek hullása, téli hóhullás utánzása). -
„Állatkerti kaland”
– különböző állatok mozgásának utánzása, akadálypálya állomásokkal (kígyó kúszás, kenguru ugrás, elefánt, béka, nyuszi stb). -
„Utazás a világ körül”
– országonként mozgásos feladat (pl. afrikai dobritmus mozgással, indián futás, japán harcosok gyakorlata). -
„Közlekedési eszközök”
– gyerekek mozgással jelenítenek meg járműveket (bicikli, autó, hajó, repülő), jelzőtáblákkal kombinálva. -
„Egészséges életmód hete”
– mozgásos programok étkezési, higiéniai és önellátási feladatokkal kombinálva. -
„Az erdő titkai”
– mozgásos játékok az erdő állataival, természet hangjaival, közös akadálypályával (fák között kúszás-mászás). -
„Kincskeresés”
– pályán elrejtett tárgyak felkutatása, útvonalbejárás, téri tájékozódás fejlesztése, csapatmunkával. -
„Víz világa”
– hullámzó, csapkodó, úszást utánzó mozgások, víz alatti élőlények megjelenítése játékos formában. -
„Színek és formák világa”
– színes tárgyak, karikák, labdák segítségével mozgásos feladatok (piros karikába ugrás, háromszög alakzat kirakása testekből). -
„Űrutazás”
– bolygók mozgásának utánzása, „űrhajós kiképzés” mozgásos feladatokkal (ugrás, egyensúlyozás, lassú mozdulatok „űrben”). -
„Mesék mozgásban”
– ismert mese szereplőinek mozdulatainak utánzása (pl. Piroska sétál, farkas lopakodik, vadász fut). -
„Sport és olimpia”
– egyszerűsített sportágak kipróbálása: futás, labdadobás, akadályugrás, fáklyás staféta. -
„Érzelmek színes világa”
– érzelmek megjelenítése mozgással és színekkel (pl. sárga = öröm, lassú mozgás = szomorúság, gyors ugrások = izgalom). -
„Hétköznapi hősök”
– tűzoltó, rendőr, orvos mozdulatainak utánzása, akadálypályával (létra mászás, sebesült szállítása).
„Kalandozás a tenger mélyén”
– halak, polipok, cápák mozgásának utánzása, búvár mozdulatok gyakorlása.
Például: Projektterv: Kincskeresés
Időtartam: 45 perc
Cél: motoros képességek (egyensúly, gyorsaság, állóképesség), kognitív képességek (téri tájékozódás, emlékezet) és szociális készségek fejlesztése.
Eszközök: elrejtett kincsek (színes tárgyak, babzsákok), térkép vagy nyomok, akadálypálya eszközök.
Feladatmenet:
-
„Kincskereső térkép” megtekintése.
-
Csapatban a nyomok követése (pl. „ugorj 3-at előre”, „kússz át a karikán”).
-
A kincsek összegyűjtése és közös bemutatása.
Differenciálás:
-
Kék: több nyom egymás után végrehajtása, csapatvezető szerep.
-
Piros: rövidebb útvonal, egyszerű utasítás pedagógus segítségével.
Értékelés: együttműködés, feladatmegoldás, részvétel a közös kincskeresésben.
2. játék (kapcsolódjon a fő részhez)
Befejező rész
-Levezetés
Üdv, Dr. Laoues-Czimbalmos Nóra, DE GYGYK, egyetemi adjunktus
- Oktató: Laoues-Czimbalmos Nóra
