Beiratkozási lehetőségek

Tisztelt Hallgatók!

A mellékletben találhatóak a tananyagok. 

Az alábbi linken találhatóak a kerettantervek:

https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/kerettantervek_sni_tanulok

A félév során elvégzendő feladatok:

  • ZH (lásd a csoportbeosztás mappát)
  • Beadandó dolgozat készítése kötelező, amelyet a hallgatónak a kiválasztott ZH-időpontban kell bemutatnia.

    Megjegyzés:
    A tervezet elkészíthető egyénileg vagy párban az általam megadott témakörök valamelyikében.
    Fontos, hogy a dolgozat tartalmát szóban is ismerjék (kívülről tudják), mivel személyesen be kell mutatni és el kell hozni a tervezetet (szemináriumi órákon a tornateremben), továbbá a ZH napjáig fel kell tölteni az e-learning rendszerbe is.


    A feladat: óraterv készítése tanulásban akadályozott és/vagy értelmileg akadályozott gyermekek számára, a hallgató szakjának megfelelően.
  • Tervezet feltöltési határideje: 2025 a ZH megírásának napjáig

Ha a hallgató (párban is lehet) két szakos, választhat:

    • vagy minden szakjához külön óratervet készít,

    • vagy egy közös óratervet ír meg differenciáltan.

A differenciálás jelöléséhez:

    • a tanulásban akadályozott gyermekeknek szánt részeket kék színnel,

    • az értelmileg akadályozott gyermekeknek szánt részeket piros színnel kell megkülönböztetni.

A tanítási óratervezet szempontjai:

Bevezető részben:

- játék tervezése (játék leírása)

- Gimnasztikai feladatok (10 db, kézzel rajzolva, szaknyelvvel leírva) Lásd: minta

Fő rész

1.  Gyakorlatok, feladatok

A kerettanterv előírásaihoz igazodva, az egyéni képességeket figyelembe véve egy választott témát kell beépíteni a tervezetbe.
Elsősorban olyan feladatok javasoltak, amelyek motoros képességfejlesztő (állóképesség, erő, gyorsaság, egyensúly, ritmusképesség, kinesztetikus mozgás, testkép testfogalom, testséma, téri tájékozódás, ízületi mozgékonyság+ kognitív, kommunikáció, szocializáció stb képességfejlesztő hatással bírnak.

A következő témakörök közül lehet választani:

Fejlesztési tartalmak / témacímek óratervhez

  1. Ugróiskola – ritmus és téri tájékozódás fejlesztése

  2. Labdadobás célba – szem-kéz koordináció és koncentráció erősítése

  3. Kúszás–mászás akadálypályán – erő, állóképesség és térbeli orientáció fejlesztése

  4. Zenére lépegetés és taps – ritmusérzék és figyelem fejlesztése

  5. Egyensúlyozás karikán, vonalon – testséma és egyensúly fejlesztése

  6. Páros labdapattogtatás – szociális készségek és gyorsaság fejlesztése

  7. Tárgyak szín szerinti válogatása futás közben – kognitív és motoros integráció

  8.  Erő és kinesztetikus érzékelés

  9. Testtartás utánzás (állatok mozgása) – testkép, testséma és kreativitás fejlesztése

  10. Székfoglaló mozgásos változata – gyorsaság, reakcióképesség és szabálytudat

  11. Mozgásos tevékenységek Hullahopp karika segítségével – ízületi mozgékonyság és egyensúly fejlesztése

  12. Zászló- vagy kendőlengetés ritmusra – mozgáskoordináció és figyelem

  13. Pókjárás és rákjárás – erő, állóképesség és testséma erősítése

  14. Lufi játék: ne essen le! – reakcióidő, gyorsaság és társas interakció fejlesztése

  15. Kézfogós vonatozás – téri tájékozódás, ritmus és közösségi élmény

  16. Mozgásos memóriajáték (képkártyák + mozdulat párosítása) – kognitív és motoros fejlesztés

  17. Kéz–láb koordinációs gyakorlatok (pl. taps + lábemelés) – kinesztetikus mozgás és figyelem

  18. Egyensúlyozás tárggyal (babzsák fejjel vagy kézzel) – koncentráció és testtartás fejlesztése

  19. Közös tánc egyszerű koreográfiával – ritmus, szociális készség és örömérzés

Mozgásos szituációs játék (pl. bolt, állatkert) – kommunikáció, szocializáció és testséma fejlesztés

Megjegyzés: A táblázat tartalmazza a célt, eszközt, feladatot és a differenciálást (tanulásban akadályozott = kék, értelmileg akadályozott = piros).   

Téma Cél Eszközök Feladatleírás Differenciálás
1. Ugróiskola Egyensúly, ritmus, téri tájékozódás Krétával rajzolt pálya / szőnyeg Sorban ugrás a kijelölt mezőkben Kék: számolás közben ugrás, Piros: csak páros mezőkbe ugrás
2. Labdadobás célba Szem-kéz koordináció Labdák, kosár Labdák célbadobása távolabbról/közelebbről Kék: 2-3 dobás, Piros: közelről, nagyobb cél
3. Akadálypálya (kúszás, mászás) Erő, állóképesség Karikák, pad, bóják Akadályok leküzdése sorrendben Kék: időre teljesítse, Piros: csak kúszás
4. Zenére mozgás Ritmusérzék, figyelem Dob, zenelejátszó Zenére lépegetés, tapsolás Kék: mozgássor ismétlése, Piros: 1-2 mozdulat utánzása
5. Egyensúlyozás vonalon Testkép, testséma Pad, szalag Vonalon végighaladás Kék: hátrafelé is végigmegy, Piros: kézfogással halad
6. Pókjárás / rákjárás Erő, testséma Szőnyeg, matrac Gyerekek különböző testhelyzetben közlekednek Kék: páros versenyben, Piros: lassabban, segítve
7. Lufi játék („ne essen le”) Reakcióidő, gyorsaság Színes lufik Lufit a levegőben kell tartani Kék: 2-3 lufi egyszerre, Piros: 1 lufi segítve
8. Mozgásos memóriajáték Kognitív képesség, mozgás Képkártyák Képhez mozdulat rendelése Kék: több kártya kombinálása, Piros: 1-2 kártya utánzása
9. Tárggyal egyensúlyozás Testtartás, koncentráció Babzsák, labda Babzsák fejre helyezve járás Kék: akadályokkal, Piros: rövid szakaszon
10. Közös tánc Ritmus, szociális készség Zenei lejátszó Egyszerű koreográfia betanítása Kék: több lépésből álló sor, Piros: 2-3 alapmozdulat
11. Állatutánzó mozgások Testséma, kreativitás Képkártyák Állatok mozgásának utánzása Kék: önálló utánzás, Piros: pedagógus bemutatja
12. Székfoglaló mozgással Gyorsaság, reakció Székek, zene Székfoglaló játék mozgással Kék: nagyobb csoportban, Piros: kevesebb székkel
13. Mozgásos tevékenységek Hullahopp karika segítségével Ízületi mozgékonyság Hullahopp karikák Karikában forgás, átbújás Kék: gyorsabb tempó, Piros: pedagógus segít
14. Zászló/kendőlengetés Koordináció, figyelem Színes kendők Kendőlengetés ritmusra Kék: páros gyakorlat, Piros: egyéni, lassabb tempó
15. Vonatozás kézfogással Téri tájékozódás Nincs Gyerekek vonatként közlekednek Kék: irányváltásokkal, Piros: rövidebb útvonalon
16. Guggolás-ugrás ritmusra Erő, állóképesség Dob, taps Guggolásból felugrás ritmusra Kék: ismétlésszám növelve, Piros: lassabb tempó
17. Páros labdapattogtatás Gyorsaság, együttműködés Labda Párosan pattogtatják a labdát Kék: meghatározott számig, Piros: kevesebb ismétléssel
18. Mozgásos szituációs játék („bolt”) Kommunikáció, szociális készség Játékpénz, tárgyak Vásárlás mozgással Kék: szerepcsere, Piros: pedagógus segít szerepben
19. Relaxáció buborékfújóval Légzés, önkontroll Buborékfújó Buborékfújás légzőgyakorlattal Kék: mély belégzés–kilégzés, Piros: rövid, lassabb fújás
20. Improvizatív mozgás zenére Kreativitás, önkifejezés Zene Szabad mozdulatok kitalálása zenére Kék: saját mozdulat bemutatása, Piros: pedagógus mozdulat ismétlése

                                                                             

vagy

Projekt jellegű témák

  1. „Mozgás az évszakok körforgásában”
    – évszakonkénti mozgásos játékok (tavaszi virágnyitás mozdulattal, nyári vízi játékok, őszi levelek hullása, téli hóhullás utánzása).

  2. „Állatkerti kaland”
    – különböző állatok mozgásának utánzása, akadálypálya állomásokkal (kígyó kúszás, kenguru ugrás, elefánt, béka, nyuszi stb).

  3. „Utazás a világ körül”
    – országonként mozgásos feladat (pl. afrikai dobritmus mozgással, indián futás, japán harcosok gyakorlata).

  4. „Közlekedési eszközök”
    – gyerekek mozgással jelenítenek meg járműveket (bicikli, autó, hajó, repülő), jelzőtáblákkal kombinálva.

  5. „Egészséges életmód hete”
    – mozgásos programok étkezési, higiéniai és önellátási feladatokkal kombinálva.

  6. „Az erdő titkai”
    – mozgásos játékok az erdő állataival, természet hangjaival, közös akadálypályával (fák között kúszás-mászás).

  7. „Kincskeresés”
    – pályán elrejtett tárgyak felkutatása, útvonalbejárás, téri tájékozódás fejlesztése, csapatmunkával.

  8. „Víz világa”
    – hullámzó, csapkodó, úszást utánzó mozgások, víz alatti élőlények megjelenítése játékos formában.

  9. „Színek és formák világa”
    – színes tárgyak, karikák, labdák segítségével mozgásos feladatok (piros karikába ugrás, háromszög alakzat kirakása testekből).

  10. „Űrutazás”
    – bolygók mozgásának utánzása, „űrhajós kiképzés” mozgásos feladatokkal (ugrás, egyensúlyozás, lassú mozdulatok „űrben”).

  11. „Mesék mozgásban”
    – ismert mese szereplőinek mozdulatainak utánzása (pl. Piroska sétál, farkas lopakodik, vadász fut).

  12. „Sport és olimpia”
    – egyszerűsített sportágak kipróbálása: futás, labdadobás, akadályugrás, fáklyás staféta.

  13. „Érzelmek színes világa”
    – érzelmek megjelenítése mozgással és színekkel (pl. sárga = öröm, lassú mozgás = szomorúság, gyors ugrások = izgalom).

  14. „Hétköznapi hősök”
    – tűzoltó, rendőr, orvos mozdulatainak utánzása, akadálypályával (létra mászás, sebesült szállítása).

„Kalandozás a tenger mélyén”
– halak, polipok, cápák mozgásának utánzása, búvár mozdulatok gyakorlása.

Például: Projektterv: Kincskeresés

Időtartam: 45 perc
Cél: motoros képességek (egyensúly, gyorsaság, állóképesség), kognitív képességek (téri tájékozódás, emlékezet) és szociális készségek fejlesztése.

Eszközök: elrejtett kincsek (színes tárgyak, babzsákok), térkép vagy nyomok, akadálypálya eszközök.

Feladatmenet:

  • „Kincskereső térkép” megtekintése.

  • Csapatban a nyomok követése (pl. „ugorj 3-at előre”, „kússz át a karikán”).

  • A kincsek összegyűjtése és közös bemutatása.

Differenciálás:

  • Kék: több nyom egymás után végrehajtása, csapatvezető szerep.

  • Piros: rövidebb útvonal, egyszerű utasítás pedagógus segítségével.

Értékelés: együttműködés, feladatmegoldás, részvétel a közös kincskeresésben.

2. játék (kapcsolódjon a fő részhez)

Befejező rész

-Levezetés

Üdv, Dr. Laoues-Czimbalmos Nóra, DE GYGYK,  egyetemi adjunktus

 

 

A kurzusba vendégek nem léphetnek be, kérem jelentkezzen be!