TANTÁRGYLEÍRÁS

2023/2024. tanév

2. félév

 

 

A tantárgy neve: Demokráciaelméletek és a nemzetközi demokratizálódás folyamata 

 

A tantárgy kreditértéke: 5

 

 

 

 

A tantárgy besorolásakötelező 

A tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): Dr. Berényi Zoltán, oktató, egyetemi docens 

A tantárgy oktatásába bevont oktató(k), (név, beosztás, tud. fokozat):

Dr. Berényi Zoltán, oktató, egyetemi docens

A tanóra típusa: ea. / szem. / gyak. / konz. és óraszáma45 az adott félévben

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb)

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): 4.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): -

 

Tantárgyleírás

A kurzus során a globális szintéren lejátszódó demokratizálódási folyamatot vizsgáljuk meg. 

 

Témakörök: 

 

Elemzési keretrendszer: a demokratizálódás terminológiája és magyarázó tényezők

A demokratizálódást magyarázó elméletek főbb típusai: a modernizációs iskola

A demokratizálódást magyarázó elméletek főbb típusai: a tranzicionista iskola

A demokratizálódást magyarázó elméletek főbb típusai: a strukturalista iskola

Demokratizálódás a “hosszú 19. században” - 1760-1919 

A modern demokráciák válsága - 1919-1945

Demokráciák Nyugat- és Dél-Európában - 1939-1989

Demokrácia az USA-ban 1945 után napjainkig

Demokrácia Ázsiában - I. - Miért tért el egymástól Kína és India politikai fejlődése

Demokratizálódás Ázsiában - II. - Dél-Korea és Tajvan

Demokratizálódás Közép-Kelet Európában

Demokratizálódás Oroszországban

Demokrácia és gazdasági átalakulás Kelet-Európában

 

2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

Bayer József – Boda Zsolt (szerk.) (2009): A rendszerváltás húsz éve: változások és válaszok. L'Harmattan, Budapest. 

Ajánlott irodalom:

D., Held (1996). Models of Democracy, Cambridge: Polity Press

D. Potter, D. Goldblatt, M. Kiloh, P. Lewis (eds.) (1997) Democratization ISBN: 9780745618159

S. P., Huntington, (1991). The Third Wave: Democratization in the Late Twentieth Century, Norman: University of Oklahoma Press

Rueschmeyer, D., Stephens, E. and Stephens, J. (1992). Capitalist Development and Democracy, Cambridge, Polity Press

Rustow, D. (1970). Transitions to Democracy, Comparative Politics, vol2. Pp. 337-63.

 

Vizsgára bocsátás feltételei:

A kurzus anyagának elsajátítása. Az órákon való rendszeres és aktív részvétel, a kurzus e-tananyagában ismertetett ismeretanyag elsajátítása, a kiadott szakirodalom elolvasása a jegy megszerzésének feltétele. A kurzus anyagát tartalmazó teljes e-tananyag a Debreceni Egyetem e-learning rendszerébe való belépés után, a kurzus oldalán található utasításokat követve érhető el. Az órákon való részvétel kötelező, maximum 3 igazolt hiányzás megengedett.

 

Értékelés (félévközi ellenőrzések formája, év végi értékelés módja):

kollokvium, online szóbeli vizsga

-----

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

 

Tudás

 

„Ismeri a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, alapos történeti ismeretekkel bír, érti a közgondolkodásnál mélyebb összefüggéseket. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik”

„Elsajátította a politikatudomány alapvető fogalmait és a politikai elemzés tudományos módszereit”

„Ismeretei birtokában értelmezni tudja a politika konfliktusos folyamatait, a pártok és érdekszervezetek tevékenységét, elemezni tudja a választásokat és a politikai döntéshozatali folyamatokat”

„Rendszeres elméleti ismeretekkel rendelkezik a politikai tevékenység legfontosabb összetevőiről, ismeri a politika eszmetörténetét, az alapvető politikai elméleteket és ideológiákat”

„Tisztában van a döntéshozatali folyamatok komplexitásával”

„Tájékozott a politikai kultúra és tradíciók szerepéről”

 

képességek

 

„A politológus érti és használni képes szakterületének jellemző online és nyomtatott szakirodalmát magyar és idegen nyelven”

„Képes a politikai folyamatok tárgyszerű elemzésére és értelmezésére, a politikai információk értékelésére”

„Képes politikai szakértői, elemzői feladatok ellátására”

„Képes a politikai problémák azonosítására, a döntéshozatali alternatívák értékelésére”

 

attitűd

 

„Elkötelezett a jogállam és demokrácia, a társadalmi egyenlőség eszméi iránt”

„A politológus számára fontos a tárgyilagosság és a tolerancia, hogy a politika konfliktusos folyamataiban kellőképp eligazodjon”

 

 

 

A tantárgy tematikája a félév során változhat