DE-BTK, Magyar Irodalom- és Kultúratudományi Intézet, 2023/24. II. félév.
Kód |
BTMI328BA BTMI742OMA |
Tantárgycím |
Biblioterápia |
Oktató |
Áfra János |
Órarendi adatok |
Csütörtök, 16.00-17.30, fsz. 1/2 |
Képzés |
OMA, BA, MA |
Kreditpont |
2 |
Kurzustípus |
szeminárium |
A kurzus célkitűzései:
A biblio- vagy irodalomterápia olyan segítő módszer, amely az olvasásélményeket használja fel a pszichológiai jólét támogatására és az önismeret fejlesztésére. Miután a kurzus elején megismerkedtünk a szövegek esztétikai és terápiás hatását övező kérdésekkel, a résztvevők személyes csoportélményeket szerezhetnek. A kapcsolati kérdéseket, veszteségtapasztalatokat és egyéb érzékeny problémákat érintő tematikus alkalmakon versek, rövidprózák és mesék szolgálnak majd a munka alapjául, de további művészetterápiás eszközöket is bevonunk a mű- és önértelmezési folyamatba.
Követelmények:
A teljesítés feltétele az órákon történő rendszeres és konstruktív részvétel, a vonatkozó rendelkezésnek megfelelően érdemjegy legfeljebb három hiányzással szerezhető.
Kötelező olvasmányok:
A szemináriumon közösen feldolgozott szépirodalmi szövegek, amelyek listája folyamatában derül ki.
Ajánlott olvasmányok:
Béres Judit, Élet a sorok között: Irodalomterápiás gyakorlatok mindenkinek, Bp., Libri, 2022.
Boldizsár Ildikó, A teremtő képzelet szerepe a népmesékben, 2016/2, 173–180.
Bruner, Jerome, Lucariello, Joan, A világ narratív újrateremtése a monológban, ford. Pohárnok
Melinda = Narratívák 5: Narratív pszichológia, szerk. László János, Thomka Beáta, Bp., Kijárat, 2001, 131–156.
Hynes, Arleen McCarty, Hynes-Berry, Mary, Biblio/Poetry Therapy: The Interactive Process: A Handbook, St. Cloud, North Star Press, 2012.
Jakobovits Kitti, Irodalomterápia: A könyvespolcod pszichológusszemmel, Bp., Kulcslyuk, 2021.
Pennebaker, James W., A stressz szavakba öntése: egészségi, nyelvészeti és terápiás implikációk, ford. jelölés nélkül = Narratívák 5.: Narratív pszichológia, szerk. László János, Thomka Beáta, Bp., Kijárat, 2001, 189–205.
- Oktató: Áfra János