A Déri Múzeum és a DE-BTK Művészeti Központ közös kurzusa
Oktató: Sándor Zita (sandor.zita@derimuzeum.hu), Sajtos Anna (sajtos.anna@derimuzeum.hu)
Tantárgy kódja: BTEMMK018
Óra helye: Déri Múzeum (Debrecen, Déri tér 1.)
Óra ideje: hétfő 14-15.30-ig
szeminárium
Tantárgy célja: a múzeumi tudásátadás különféle változatainak megismertetése. A hallgatók egy megyei hatókörű múzeum szerteágazó, memóriaintézményi feladatait térképezik fel nem csak tapasztalati, hanem hangsúlyosan reflektív módon. A múzeum szerepéről és a múzeumban rejlő lehetőségekről változatos témák és jelenségek mentén gondolkodunk elméleti órák és műhelymunkával telő alkalmak során.
Követelmény: aktív órai részvétel, a félév végén egy kiállítással kapcsolatos, tudásátadás lehetőségeit vizsgáló, előre megadott szempontok szerint elkészített esszé.
1. (febr. 12.) Valóban unalmas hely-e a múzeum?
2. (febr. 19) Tudás vagy élmény?
3. (febr. 26.) Tudásátadás – múzeumpedagógia
4. (márc. 04.) Hátizsákkal a kiállításban
5. (márc. 11.) Kreatív írás/művészet
6. (márc. 18.) Múzeumban társasjáték?
7. (márc. 25.) Nyomozás a múzeumban (Helyszín: Debreceni Irodalom Háza)
(ápr. 01.) tavaszi szünet
8. (ápr. 08.) Látni vagy tapintani?
9. (ápr. 15.) Történelem mozgásban
10. (ápr. 22.) Kell-e online múzeum?
11. (ápr. 29.) Kiállítástesztelés
12. (máj. 6.) Vitajáték
13. (máj. 13.) Összegzés, értékelés, visszajelzés
Ajánlott irodalom:
Aranyi Fruzsina 2018 Irodalmi témájú időszaki kiállítások múzeumpedagógiai hasznosítása. In: Lakner Lajos szerk. A debreceni Déri Múzeum évkönyve 2018. Debrecen, 2018.
Bodnár Dorottya 2019 Múzeumi látogatói élmény. In: Turizmus Bulletin 2019/3.
Czékmány Anna 2011 Kortárs múzeumi változások Gilles Deleuze és. Pierre Bourdieu szövegeinek tükrében. In: Erdélyi társadalom 2011/1-2.
Csákvári József 2006 A valóságtapasztalás átalakulása a késő modernitás korában. JEL-KÉP 2006/2.
Danto, Arthur C. 1997 A múzeumok múzeuma. In: A. D.: Hogyan semmizte ki a filozófia a művészetet? Atlantisz, Bp., 1997.
Dech 2003 Dech, Uwe Christian, Sehenlernen im Museum. Ein Konzept zur Wahrnehmung und Präzentation von Exponaten. Bielefeld, Transcript Verlag, 2003.
Frazon 2011 Frazon Zsófia: Múzeum és kiállítás. Az újrarajzolás terei. Bp., Gondolat, 2011.
Frazon Zsófia (szerk.) 2018 ...Nyitott múzeum... - Együttműködés, részvétel, társadalmi múzeum. Néprajzi Múzeum, Bp., 2018.
Fromann Richárd, Damsa Andrei A gamifikáció (játékosítás) motivációs eszköztára az oktatásban. In: Új pedagógiai szemle, 2016/3-4.
Lakner Lajos 2021 Az élménygyárak és a múzeumok. In: Kriston-Vízi József szerk. Múzeumok határok nélkül. Jósa András Múzeum, Nyíregyháza, 2021.
Marstine, Janet 2006 (ed.) New museum theory and practice: an introduction. Oxford, Blackwell Publishing, 2006.
Puczkó László–Rátz Tamara 2000 Az attrakciótól az élményig. A látogatómenedzsment módszerei. Geomédia Kiadói Rt., Bp., 2000.
Rab Árpád 2015 A digitális kultúra hatása az emberi viselkedésre a gamifikáció példáján
keresztül. Doktori értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, 2015.
Vásárhekyi Tamás & Kárpáti Andrea 2011 Múzeumi tanulás. Typotex, Bp., 2011.
Vásárhelyi Tamás & Sinkó István 2004 Múzeum az iskolatáskában. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004.
- Oktató: Sándor Zita