Tudás, élmény, játék, múzeum

A Déri Múzeum és a DE-BTK Művészeti Központ közös kurzusa

Oktató: Sándor Zita (sandor.zita@derimuzeum.hu), Sajtos Anna (sajtos.anna@derimuzeum.hu)

Tantárgy kódja: BTEMMK018

Óra helye: Déri Múzeum (Debrecen, Déri tér 1.)

Óra ideje: hétfő 14-15.30-ig

szeminárium

 

Tantárgy célja: a múzeumi tudásátadás különféle változatainak megismertetése. A hallgatók egy megyei hatókörű múzeum szerteágazó, memóriaintézményi feladatait térképezik fel nem csak tapasztalati, hanem hangsúlyosan reflektív módon. A múzeum szerepéről és a múzeumban rejlő lehetőségekről változatos témák és jelenségek mentén gondolkodunk elméleti órák és műhelymunkával telő alkalmak során.

 

Követelmény: aktív órai részvétel, a félév végén egy kiállítással kapcsolatos, tudásátadás lehetőségeit vizsgáló, előre megadott szempontok szerint elkészített esszé.

 

 

1.     (febr. 12.)  Valóban unalmas hely-e a múzeum?

2.     (febr. 19) Tudás vagy élmény?

3.     (febr. 26.) Tudásátadás – múzeumpedagógia

4.     (márc. 04.) Hátizsákkal a kiállításban

5.     (márc. 11.) Kreatív írás/művészet

6.     (márc. 18.) Múzeumban társasjáték?

7.     (márc. 25.) Nyomozás a múzeumban (Helyszín: Debreceni Irodalom Háza)

(ápr. 01.) tavaszi szünet

8.     (ápr. 08.) Látni vagy tapintani?

9.     (ápr. 15.) Történelem mozgásban

10.  (ápr. 22.) Kell-e online múzeum?

11.  (ápr. 29.) Kiállítástesztelés

12.  (máj. 6.) Vitajáték

13.  (máj. 13.) Összegzés, értékelés, visszajelzés

 

 

Ajánlott irodalom:

 

Aranyi Fruzsina 2018 Irodalmi témájú időszaki kiállítások múzeumpedagógiai hasznosítása. In: Lakner Lajos szerk. A debreceni Déri Múzeum évkönyve 2018. Debrecen, 2018.

Bodnár Dorottya 2019 Múzeumi látogatói élmény. In: Turizmus Bulletin 2019/3.

Czékmány Anna 2011 Kortárs múzeumi változások Gilles Deleuze és. Pierre Bourdieu szövegeinek tükrében. In: Erdélyi társadalom 2011/1-2.

Csákvári József 2006 A valóságtapasztalás átalakulása a késő modernitás korában. JEL-KÉP 2006/2.

Danto, Arthur C. 1997 A múzeumok múzeuma. In: A. D.: Hogyan semmizte ki a filozófia a művészetet? Atlantisz, Bp., 1997.

Dech 2003 Dech, Uwe Christian, Sehenlernen im Museum. Ein Konzept zur Wahrnehmung und Präzentation von Exponaten. Bielefeld, Transcript Verlag, 2003.

Frazon 2011 Frazon Zsófia: Múzeum és kiállítás. Az újrarajzolás terei. Bp., Gondolat, 2011.

Frazon Zsófia (szerk.) 2018 ...Nyitott múzeum... - Együttműködés, részvétel, társadalmi múzeum. Néprajzi Múzeum, Bp., 2018.

Fromann Richárd, Damsa Andrei A gamifikáció (játékosítás) motivációs eszköztára az oktatásban. In: Új pedagógiai szemle, 2016/3-4.

Lakner Lajos 2021 Az élménygyárak és a múzeumok. In: Kriston-Vízi József szerk. Múzeumok határok nélkül. Jósa András Múzeum, Nyíregyháza, 2021.

Marstine, Janet 2006 (ed.) New museum theory and practice: an introduction. Oxford, Blackwell Publishing, 2006.

Puczkó László–Rátz Tamara 2000 Az attrakciótól az élményig. A látogatómenedzsment módszerei. Geomédia Kiadói Rt., Bp., 2000.

Rab Árpád 2015 A digitális kultúra hatása az emberi viselkedésre a gamifikáció példáján

keresztül.  Doktori értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, 2015.

Vásárhekyi Tamás & Kárpáti Andrea 2011 Múzeumi tanulás. Typotex, Bp., 2011.

Vásárhelyi Tamás & Sinkó István 2004 Múzeum az iskolatáskában. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2004.